Ervaar, voel en luister…….

Misschien herken je dit? Soms heb je een aantal ervaringen in een korte tijd die iets bij je onder de aandacht lijken te brengen…… Als zoiets je opvalt is er volgens mij maar één ding wat je kunt doen: Luisteren……

Pas werd mij twee keer kort achter elkaar om advies gevraagd. Ademoefeningen bij een paniekaanval. Houdingen tegen slapeloosheid. Het maakte mij wat ongemakkelijk, zonder dat ik direct doorhad waarom. Het antwoord had ik immers wel.

confrontatie

Korte tijd later viel het kwartje: Het confronteerde mij met hoe ik de laatste tijd omga met mijn eigen ongemak in het leven. Ik wil het  laten verdwijnen, wegduwen. En dat doe ik door op de yogamat te stappen als ik onrustig ben, te ademen als ik angstig ben, een apparaatje om mijn nek hangen om mij af te stemmen op mijn eigen energieveld……… (en snoepen, op mijn telefoon kijken en andere afleiding zoeken ;-))  Maar helpt dit mij echt? Ja! ……… en nee…………..

Ja: het brengt mijn zenuwstelsel tot rust, ik kom in het hier en nu. Ik raak meer in balans en mijn angst en onrust verdwijnt…….. tijdelijk. Want de oorzaak, de bron van de angst of het ongemak, neem ik er niet mee weg. Hier moeten meer stappen voor gezet worden.

Voelen

Want er ís een oorzaak voor deze onrust. En die neem ik niet weg door oefeningen te doen. Yogahoudingen zijn eigenlijk ter voorbereiding op meditatie. Zodat het lichaam sterk en soepel is om lang te kunnen zitten. Om het lichaam en geest met elkaar te verbinden. Zodat we voelen wat aandacht nodig heeft. Pijn, zowel fysiek als emotioneel, wil gevoeld worden. Moét gevoeld worden. En hierin zit precies het verschil tussen een oefening/houding doen en Yoga beoefenen. Asana (houdingen) en Pranayama (beheersing van de adem/levensenergie) zijn slechts 2 onderdelen van de 8 die samen Yoga vormen (het achtvoudige pad van Patanjali).

In mijn yogalessen besteed ik regelmatig aandacht aan het voelen van pijn of ongemak in het lichaam. Er helemaal met je aandacht naar toe gaan. Het onderzoeken. Hoe groot, hoe intens, hoe voelt de pijn en waar voel je het. Zelf heb ik ervaren dat dit goed helpt bij (chronische) pijn. Het wordt gevoeld, het lichaam krijgt waar het om vraagt, en daardoor kan het verdwijnen of verminderen. Blijf je pijn en ongemak negeren, wegdrukken, dan zal je lichaam steeds harder gaan schreeuwen om gehoord te worden.

Zo werkt het ook met onze gevoelens en emoties. Je kunt ze wegdrukken, negeren. Maar ook deze gevoelens willen aandacht. En zullen ook gaan schreeuwen als ze deze aandacht niet krijgen.  Wil je dit doorbreken? Iets veranderen?

Dan zul je moeten gaan luisteren. Stil zijn. Mediteren. Onderzoeken. Naar wat de oorzaak is van jouw angst, onrust of slapeloosheid. ‘Waar ben ik bang voor?’ ‘Waar komt mijn onrust vandaan?’ ‘Wat is de reden dat ik niet kan slapen?’ ‘Wat is de oorzaak van mijn boosheid/verdriet/ ….’ ‘Wat heb ik nodig?’ ’Wat kan ik veranderen?’

Begin met één vraag tegelijkertijd. En luister……. Want je weet het antwoord. Het zit in je. Dus verbind je met je hart. Wees dankbaar voor de obstakels op je pad. Ze hebben je gemaakt tot wie je nu bent, en zijn er om je te transformeren tot de beste versie van jezelf! Vraag en luister naar het antwoord.

De geest

Is het dan zo eenvoudig? Nee, niet helemaal. Want de antwoorden die in je op zullen komen, zijn soms zó oncomfortabel, zó buiten je comfortzone, dat je geest de antwoorden die uit je diepste zelf komen, zal gaan betwisten.  Wees je bewust van je sterke geest. En alle argumenten die deze aandraagt om vooral niets te  hoeven veranderen. Het toch uit de weg te gaan. Zie je gedachten. En zie waarom deze niet langer voor je werken. Word je bewust. Doorvoel. En luister naar, en vertrouw op je innerlijke stem.

Ik ga (weer) oefenen….. Want dat is wat het vergt: Oefening. En vastberadenheid. Maar dankzij deze vragen, een boek dat ik lees én mijn steeds terugkerende ervaringen, weet ik wat mij (weer) te doen staat:  Ik stap nu op de mat. Haal adem. Beoefen houdingen. En als ik hiermee klaar ben:

Ik ga zitten. Ik ervaar. Ik voel. En ik luister…………

Yin yoga, een reis naar binnen

Discomfort

Begin december begon ik met ontzettend veel zin aan een lekker ontspannen Yin Yoga weekend. Dácht ik. Ik had mij ingeschreven voor de Yin Yoga docenten opleiding van het Bivag. Maar in plaats van lekker ontspannen op het yogamatje, bleek deze yogavorm toch een stuk uitdagender en intensiever dan ik aanvankelijk had gedacht!!

Want wat bleek? Yin gaat om discomfort….. Over wat??  Ja, discomfort, oftewel ongemak,  een beetje pijn zelfs voor ons als docenten in spé. Binnen de eigen grenzen uiteraard! Zo zacht en ontspannen als ik had verwacht was het in ieder geval niet! Het was wél beleven, doorvoelen, ervaren, verzachten, opruimen en smelten……. En tjonge wat heb ik wat beleefd en opgeruimd tijdens deze twee modules.

Ik ben er dan ook vol in gegaan, in het discomfort, in het verkennen van mijn grenzen, in het voelen en beleven. En nog nooit (zelfs niet tijdens de 4 fantastische jaren op de Hara opleiding) heb ik de stilte zo intens mogen ervaren. Want als je na die 3 of 5 (of tijdens de opleiding wel 10) minuten met de hele groep uit de houding komt, dan wordt het intens stil. En ben je een aantal momenten volledig 1 met je lichaam en dat wat is.

Frozen emotions

De zogenaamde ‘frozen emotions’ die soms mochten smelten en dus loskwamen, waren een heel bijzondere ervaring. En eigenlijk niet uit te leggen hoe dit voelt. Huilen, zonder dat er een gedachte aan gekoppeld is. Golven van (onbewust) verdriet, die diep in mijn lichaam lagen (liggen) opgeslagen, kwamen over mij heen. Angst en ook boosheid kwamen af en toe langs. Dat ik dit heb mogen ervaren is  mede te danken aan de twee docenten, Emrik en Sandy, die door het geven van ‘assist’ de veiligheid en ruimte boden om het aan te kunnen raken.

En na een paar dagen yin? Naast dat mijn hele lichaam enigszins beurs en kwetsbaar voelde? Ruimte! Ruimte in mijn lichaam.  Ruimte in mijn hoofd. Energie! Vreugde!

Wat is Yin Yoga

Wat is Yin yoga nou precies? Het is een meditatieve vorm van yoga. Bij Yin Yoga kom je in een houding en deze wordt vervolgens tussen de 3 en de 8 minuten vastgehouden. De spieren blijven hierbij zo ontspannen mogelijk, waardoor er rek komt op  het bindweefsel, de fascie. Dit netwerk van bindweefsel omvat alle botten, spieren en organen in ons lichaam. Door het langdurig rekken van het bindweefsel wordt hyaluronzuur geactiveerd, wat er weer voor zorgt  dat ons bindweefsel meer water aan zich kan binden, en dus weer soepeler en sappiger wordt. En je lichaam (en geest) zich weer kunnen herstellen.

Tevens zorgt yin ervoor dat de aanmaak van belangrijke stofjes als serotonine en dopamine wordt gestimuleerd. Terwijl het stresshormoon cortisol juist wordt gereduceerd.

Ik oefen nog even lekker verder met de yin, want ik ben verslaafd! En in de toekomst ga ik hier ook vast en zeker les in geven. Want dit gun ik iedereen!

Hieronder een leuke uitleg over het bindweefsel en hoe dit kan ‘smelten’!